FORSSAN VANHAN KOULUN KILTA
Toimintakertomus vuodelta 2006

Kiltavanhimpana on toiminut Pentti Kaunisto ja varapuheenjohtajana Pentti Järvinen, sihteerinä Eira Merilä, rahastonhoitajana Jaakko Turtola ja lisäksi Sinikka Lahtonen.

Vuoden 2006 kokouksen pitopaikkana oli Forssan kehräämön alueella sijaitseva ravintola Vanha Värjäri. Ennen kokousta tehtiin kaupungin omistamalla puistoalueella kiertokävely, jonka aikana sihteeri ja kiltavanhin selostivat hieman aluetta ja sen historiaa. Myös Forssan perustajan Aksel Wilhelm Wahrenin patsaalla muisteltiin hieman hänen mahtavaa työtään. Kokoukseen osallistui ennätykselliset 55 Killan jäsentä. Yhteisen killan tarjoaman lounaan aikana ja sen jälkeen muisteltiin menneitä kouluvuosia ja vähän muutakin varsin vilkkaasti. Näin Kilta toteutti erästä päätavoitettaan oppilaspolvien kanssakäymistä.

Työväentalolla 60-luvun lukiolaiset järjestivät teinikonventin opiskeluaikojensa malliin 18.3. Sen yhteydessä heräsi ajatus vanhojen valokuvien taltioinnista ja tunnistamisesta. Konventissa esitettiin runsaan sadan kuvan CD, jonka tuottamisen kustannukset Kilta maksoi. Juhliva joukko päätti kokoontua samoissa merkeissä tulevien vuosien kolmannen kuukauden kolmantena lauantaina.

Vuosikokouksessa päätettiin, että Killalle avataan omat nettisivut. Jari Helminen on kiitettävällä tavalla hoitanut asiaa niin, että Forssan Vanhan Koulun sivuilla on tuhti paketti tietoa Killasta, koulusta ja sen oppilaista. Kilta huolehtii kustannuksista. Koulun kevätjuhlaan toi viisikymmentä vuotta sitten kirjoittaneiden tervehdyksen Killan jäsen Reko Vilpas.

Killan toisena alkuperäisenä tavoitteena oli stipendien hankkiminen koulun oppilaille. Alkuvuosien kahdesta stipendistä onkin päästy jo melkoisen pitkäIle.  Killan omia ja sen kautta välitettyjä stipendejä vuoden aikana jaettiin 100 euroa. Killan stipendit saivat keväällä Emmi Kemppainen, Annamari Pelto-Huikko ja Thomas Sibakov. Vuonna 1954 kirjoittaneiden 100 euron stipendin saaja oli Jani Repo. Saman suuruiset Gunnar Laation lahjoittamat stipendit annettiin Mikaela Lejonqvistille ja Eva-Greta Snällille. Linikkalan koulun 50 euron stipendit annettiin Liisa Kähköselle ja Sara Suomiselle. Kuhalan koulussa 100 euron stipendin sai Noora Kesti. Killan stipendeillä lunastettiin koulun käyttöön kuvaamataidon opettaja Laila Saloniuksen valitsemana oppilastyöt Aino Toiviolta, Markus Seliniltä ja Ville Kaunistolta, joille annettiin yhteensä 100 euron stipendit. Työt ovat tallennettuina myös koulun vuosijulkaisussa.

Tervehdyksen syksyn juhlaan1956 kirjoittajista toi Killan jäsen Marketta Haapanen. Juhlassa Kiltaa edusti myös kiltavanhin. Onnittelujen yhteydessä kahdeksalle syksyn kirjoittajalle lahjoitettiin koulun historia ja Killan stipendi ojennettiin Elina Huotilaiselle.

Kiltavanhin on pitänyt yhteyttä lyseon opettajiin ja oppilaskuntaan.

Kiltatoimikunta kokoontui vuoden aikana kerran.

Kiltavanhin vieraili muutamassa luokkatapaamisessa ja markkinoi samalla Kiltaa ja julkaisuja. Vuoden aikana Kiltaan Iiittyi runsaat kymmenen uutta jäsentä.